Sunday 27 January 2013

Tips Tenangkan Hati

Assalamualaikum,

Setiap manusia pasti akan tempuhi saat2 yang paling sukar dalam hidupnya. Semua dugaan dari yang maha Esa terhadap hambaNya adalah sunnatullah yang mesti dihadapi dan diselesaikan. Bukan melarikan diri dan menyalahkan org lain.Dalam sesetengah perkara walaupun masalah telah selesai (dan kita telah berpuas hati) namun mungkin disebabkan oleh campur tangan pihak lain atau faktor lain, ia akan mengakibatkan fikiran kita terganggu, sedih dan tertekan...

Ada beberapa TIPs yang mungkin boleh dikongsi bersama untuk kebaikan semua :

1. Dirikan solat sunat taubat, tahajjud dan hajat pada 2/3 malam... (jika sukar mulakan dgn 2 rakaat dulu)......Insyaallah lama2 pasti boleh buat ..

2. Tutup semua lagu2 yang boleh mengkhayalkan jiwa dan menghanyutkan perasaan... Lebih2 lagi lagu yg boleh mengingatkan kita kpd kenangan sedih dan buruk. Melodi lagu amat mudah mengingatkan kita kepada sesuatu peristiwa. Gantikan dengan lagu2 nasyid atau lagu ketuhanan yang boleh mendidik jiwa..

3. Setiap pagi biasakan telinga mendengar bacaan al-Quran, zikir, selawat atau tazkirah ringkas. Jadikan ia rutin harian.. mula2 paksa diri dan hati kita, insyaAllah lama2 hati akan makin bersih, fikiran makin tenang....

4. Memang susah nak ubah rutin hidup harian... tapi jika ia boleh selesai masalah kita apa salahnya kita mencuba. Bila pagi dah dimulakan dgn sesuatu yg baik, teruskan bila petang dan mlm. Lama2 ia akan menjadi kebiasaan dan kita akan berasa kekurangan bila kita tinggalkannya. Bagi lelaki..dekat2 lah dgn surau dan masjid. Solat di surau/masjid adalah berbeza nikmatnya dibandingkan solat di rumah.

5. Cuba setup target dalam diri utk berubah dgn memperbetulkan niat. saya letak niat di akhir sekali kerana utk merubah sesuatu yg baru amat sukar. Oleh itu kita perlu mulakan dgn paksaan dahulu. Paksa diri tgglkan kebiasaan lama dan mulakan yg baru. Dari situ kita akan perbetulkan niat dan matlamat secara automatik. Dari situ lahir keikhlasan dan melakukan sesuatu dgn kesungguhan.

6. masa tu, kita akan terasa sangat dekat dengan Allah s.w.t dan sentiasa ingat mati.. Cubalah!!

No comments:

Post a Comment